کد خبر : ۸۴۲۵
زمان انتشار :
facebook twitter google+ cloob Yahoo print

آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو/ زیان ۳۵ هزار میلیارد تومانی، گریبان خودروسازان را گرفت

متقاضیان خرید خودرو معتقدند که دولت باید با استفاده از ابزار‌های خاص خود قیمت خودرو را کنترل کند.

آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو/ زیان ۳۵ هزار میلیارد تومانی، گریبان خودروسازان را گرفت

به گزارش شبکه خبری صدای صنایع ،مدتی است در بازار خودرو شاهد روند افزایش قیمت این محصول هستیم که باعث ایجاد التهاب در این صنعت شده است. افزایش سرسام آور و بدون منطق قیمت خودرو موضوع جدیدی نیست و از آن دسته موضوعاتی است که همواره نقل محافل بوده و داد مردم را درآورده است.

زمانی که از کارشناس صنعت خودرو دلیل افزایش قیمت این محصول را جویا می شویم، همواره نوک پیکان آن را به سمت دولت گرفته و دولت را مقصر و نقش آفرین اصلی افزایش قیمت‌ها دانسته اند.

اکثر متقاضیان خرید خودرو معتقد هستند که دولت باید با استفاده از ابزار‌های خاص خود قیمت آن را کنترل کند و از افزایش بی رویه این محصول جلوگیری به عمل آورد، اما متاسفانه این کاهش قیمت جزو آمال و آرزو شده است که مانند الاکلنگی هر روز بالا و پایین می شود. برای کنترل قیمت خودرو لازم است که سازمان‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان به این ماجرا ورود کنند و پاسخگوی این افزایش باشند.

زیان ۳۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان 
محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در روزهای آینده، گفت: مدیریت کشور در مورد قیمت خودرو دچار التهاب شده که در نتیجه آن باعث زیان ۳۵ هزار میلیارد تومانی تا پایان سال ۹۷ است. در ۶ ماهه نخست امسال نیز ۸ هزار میلیارد تومان به زیان خودروسازان اضافه شده است.

او بیان کرد: دولت به هیچ عنوان نباید در قیمت گذاری خودرو دخالت کند؛ چرا که باعث ضرر و زیان در صنعت خودرو می‌شود. هم اکنون به دلیل دخالت دولت، قیمت خودرو رو به افزایش است و تا زمانی که این دخالت‌ها وجود دارد قیمت آن سیر صعودی خواهد داشت.

نجفی منش گفت: دود ضرر دخالت دولت مستقیم به چشم قطعه ساز وارد می‌شود یعنی هزینه قطعه ساز را پرداخت نمی‌کنند و قطعه ساز دچار مشکل می شود. دولت نباید هیچ کاری به قیمت اقلام داشته باشد و خودرو مانند نان شب نیست که حتما دولت در آن دخالت کند.

او تشریح کرد: در کل ۴۳ هزار میلیارد تومان خودروساز و ۱۰ هزار میلیارد تومان قطعه ساز زیان انباشه در صنعت خودرو داند که تنها دلیل آن دخالت دولت است.

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر، گفت: مشکلاتی درخصوص واردات برخی قطعات به تازگی گریبان گیر قطعه سازان خودرو شده است، قطعه سازان نیز با خودروسازان مشکلاتی دارند چرا که برخی از آن‌ها ادعا دارند که خودروسازان هزینه‌ها را پرداخت نکرده‌اند در نتیجه باعث می‌شود قطعه سازان تمایلی به تولید قطعه نداشته باشند.

امینی افزود: قسمت دیگری از مشکلات نیز مربوط به کارخانه است، مدیریت خودروسازان در هفته‌های اخیر تغییر کرده که خود این مسئله نیز مسائلی را ایجاد می کند علاوه بر این خودروسازی در کشور به دلیل اینکه حالت دولتی و انحصاری دارند، مدیران انگیزه لازم برای برطرف کردن مشکلات عموم جامعه را ندارند و ترجیح می‌دهند قیمت خودرو بالا باشد از این رو خودرو کمتر تولید می‌کنند و این محصول را گرانتر می‌فروشند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در تولید ۲ استراتژی داریم، در اولین طرح می‌گویند تولید را افزایش دهید و حاشیه سود را کاهش دهید تا درآمد افزایش یابد و در حالت دیگر می‌گویند قیمت را بالا ببر و تولید را کاهش دهید.  خودروسازان استراتژی دوم را انتخاب کرده‌اند چرا که این صنعت انحصاری است و جلوی واردات را گرفته‌اند و مصرف کننده نیز مجبور است با این بازار بسازد.

او تشریح کرد: مدیران خودروسازی باید خود در این کار سررشته داشته باشند، اما هم اکنون  مدیران هیچ تجربه‌ای در خودروسازی ندارند و این جزء ضعف‌های این صنعت است.

امینی گفت: اگر همین رویه و سیاست پیش برود شاهد افزایش قیمت در هفته‌های آینده خواهیم بود مگر اینکه سیاست‌ها تغییر کند. متأسفانه سرمایه گذاران خارجی همچون رنو، پژو و سیتروئن دیگر تمایلی به سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: باید تلاش کرد تولیدات داخلی را افزایش دهیم، اما متأسفانه چنین سیاستی در کشور وجود ندارد. مشکلی که هم اکنون وجود دارد توقف واردات است که باعث افزایش قیمت نیز می‌شود.

او افزود: خودروسازان داخلی باید حس رقابت داشته باشند، اما با توقف واردات نیز این حس رقابت در آن‌ها کاهش یافته است.

تا یک ماه گذشته پیش بینی می‌شد که قیمت خودرو  روند کاهشی داشته باشد چرا که در آن زمان قیمت ارز ثابت شد و خودروسازان به شدت در تولید کار می‌کردند و تولید افزایش یافت همچنین انتظار می‌رفت به دلیل پایان یافتن تابستان و تمام شدن تفریحات تقاضا برای خرید خودرو کاسته و نرخ خودروها کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: در دو هفته اخیر فشار سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت افزایش یافت تا پراید و پژو ۴۰۵ از رده خارج شوند، اما این رویه اشتباه بود چرا که هم اکنون در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و زمان حذف توقف تولید نیست چرا که بازار در یک وضعیت شکننده است.

کاکایی گفت: هم اکنون خودروسازان به اجبار بازار را به حالت تعادل نگه می‌دارند. کوچکترین تلنگر به صنعت خودرو باعث ایجاد التهاب در آن می‌شود، این خبر رسانی درباره توقف تولید خودرو باید دیرتر اتفاق می‌افتاد تا این تنش به این زودی‌ها در کشور خود را نشان نمی‌داد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: هم اکنون بیان کرده‌اند که با توقف تولید پراید، سایپا خودروی جایگزین دارد که این پالسی در بازار منعکس می‌کند و باعث می‌شود افراد تصور کنند دیگر خودرویی مانند پراید در بازار وجود ندارد در نتیجه باعث می‌شود این خودرو را در انبار‌ها نگه داشته و شاهد حضور دلالان و افزایش قیمت خودرو در این صنعت باشیم.

او افزود: در کل بازار‌های دیگر برای سرمایه گذاری توقف شده است یعنی بازار مسکن،  ارز و طلا در رکود به سر می برند و بازار خودرو به شدت آماده این است که به هیجان بیفتد. در بدترین شرایط پراید می‌تواند به قیمت تیبا برسد که در نتیجه باعث افزایش قیمت تیبا نیز خواهد شد.

ثبت نظرات
captcha
پربازدیدها

نمایشگاه بزرگ دستاوردهای موشکی و توپخانه‌ای سپاه پاسداران+عکس

تظاهرات ده‌ها اسرائیلی در حمایت از همه‌پرسی کردستان عراق +عکس

میزان افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده+جدول

افزایش ۲۴ تا ۴۰ درصد حقوق بازنشستگان ابلاغ شد+ جدول

قیمت گوجه فرنگی و سیب‌زمینی رضایت مردم را جلب نکرد + جدول قیمت

رب گوجه فرنگی گران‌ترین کالای مصرفی آبان‌+ جدول قیمت‌ها

قیمت جدید شیر خام و لبنیات اعلام شد + جدول

تعرفه‌های جدید گمرکی اعلام شد + فهرست

وزیر راه و شهرسازی برنامه های وزارتخانه متبوعش برای ساماندهی قیمت بلیت هواپیما را تشریح کرد.

قیمت بیت‌کوین در ایران از 45 میلیون تومان عبور کرد + جدول قیمت بیت‌کوین

بخشنامه تامین ارز مصارف خدماتی ابلاغ شد + جزئیات

کارنامه ۷ ماهه بازار مسکن + قیمت

«سی» روز پشت درهای بسته کاخ

مهندس علی اکبر محمودی عضو هیات رئیسه فدراسیون اسکواش شد

اخذ عوارض از زمین‌های بلااستفاده و بناهای ناتمام غیرقانونی است

آینده تعاونی ها در گروهمگام شدن با قانون

رمزگشایی جعبه سیاه سانچی آغاز شد

بازدیدکنندگان ذی‌نفعان موزه‌ها هستند/ لزوم نگاه جهانی ایکوم

آخرین وضعیت پرواز فرودگاه‌ها پس از بارش برف امروز

فعالیت ۲۰۰ هواپیمای فوق سبک در کشور

هتلداری در ایران توجیه اقتصادی ندارد

معيارهاي استاندار جديد كردستان نويد بخش اتفاقات خوب در استان است

تعطیلی فرودگاه‌های مهرآباد و امام/ مسافران به فرودگاه مراجعه نکنند

کشف دو محموله جدید قاچاق انسان

مصوبه هیات وزیران برای واردات تخم‌مرغ/ترخیص فقط تا ۳۱فروردین ۹۷

آخرین اخبار

سهمیه‌بندی، مصرف بنزین را ۱۹ درصد کاهش داد

قدرت‌نمایی ایران در تولید نفت از میادین مشترک غرب کارون

تولید ۱۷.۴ میلیون تن شمش و ۱۳.۵ میلیون تن محصولات فولادی

شرکت‌های زیان‌ده در لایحه بودجه سودده نمایش داده شدند/ دستکاری مجامع شرکت‌ها در بودجه مصوب مجلس

اجاره دادن معادن راهی برای فرار از خصوصی سازی/ چرخ شرکت‌ها فقط برای مدیران آنها می‌چرخد

جزئیات قیمت انواع ارز/افزایش نرخ یورو و پوند انگلیس

۲۵ سازمان در فرآیند تجارت دخیل هستند/علل طولانی شدن تشریفات گمرکی

گندمی که به دولت فروخته نشد نصیب واسطه‌ها شد؟

کاهش ۲۰ درصدی فقر در دو دهه اخیر

نجات واحدهای تولیدی در گرو تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حذف سود مرکب

مردم در بن‌بست گرانی اجاره و خرید مسکن؛ تلاطم بازار در سایه خلاء نظارتی وزارت راه

نرخ دلار ۵۰۰ تومان کاهش یافت/ یورو وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد

عرضه متنوع فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی در بورس انرژی

تامین نقدینگی نسخه شفابخش واحدهای تولیدی مشکل‌دار کرمان

دلالان خودرو در کمین مصرف‌کنندگان واقعی

بانک مانعی مهم بر سر راه رونق تولید

جزییات توافقنامه ایران و عمان برای گسترش مبادلات ۱.۴ میلیارد دلاری

تولید انرژی‌ خورشیدی نیازمند افزایش سهم در قبوض برق

لایحه بودجه ۹۹ ارایه شد/ بودجه شرکت‌های دولتی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

حقوق سه میلیون تومان و پائین‌تر، از مالیات معاف هستند

بودجه سال ۹۹ و دغدغه‌های آن

دولت در کنار افزایش درآمد، هزینه‌ها را هم کاهش دهد/ بسیاری از بازارها برای ما ممنوع است

سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت و گاز ۲۰ درصد تعیین شد

بیانیه کارفرمایان صنعت سی.ان.جی در حمایت از طرح‌های توسعه جهت جایگزینی بنزین

تحریم صنعت دریانوردی ایران تخلف است؛ آمریکا باید نسبت به حوادث احتمالی پاسخگو باشد

وزارت ارتباطات با اهرم رجیستری بازار موبایل را کنترل کند

مقدسی:نمیخواهم در تصمیماتی که جایگاه مجلس شورای اسلامی را متزلزل می‌کند، شرکت داشته باشم/ تلاش کردم در مقابل تصویب قانون‌های متناقض و بی‌محتوا ایستادگی کنم

عدم عرضه لاستیک به بازار تخلف است / با سوءاستفاده گران برخورد می شود

حمایت از تجارت الکترونیک با تصویب لایحه تجارت

گردش ۱۱۶ هزار میلیارد تومان ابزار مالی اسلامی در کشور/ اوراق گام از معاملات ثانویه حمایت می‌کند

ایران شریکی مطمئن برای اوراسیاست

برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۱.۸ میلیارد یورویی در صنعت مس

خودباوری رمز حل مشکلات تولید در کشور است

صدور کنسانتره مس ناشی از نبود ظرفیت داخلی است

مسائل گواهینامه مبدا از سوی ایران باید حل شود/ علاوه بر تجارت باید اطلاعات را نیز مبادله کنیم